CarsAndGirls.hu - Az on-lány férfimagazin, Cars and Girls.hu - Az on-lány férfimagazin

Keresés

A kereséshez írd be a keresett szót vagy kifejezést

Kiemelt Galéria

Misik Renáta
Galéria - Misik Renáta

Kiemelt Videó

A Fuel Girls showja a Tuning Show 2008-as ...
10 Mb

Kiemelt Hír

Miből lesz a cserebogár? - "A kicsi Lakyboy"

  CAG: Mi az elsõ gyermekkori autós élményed?   Márton Zoltán "Lakyboy": Az elsõ ...

Hírlevél

Iratkozz fel a CarsAndGirls.hu hírlevelére e-mail címeddel

Partnerek

sajtfoto.hu
Az Audi SQ5 TDI új generációja
Cikkek - (2021.01.15)

Még karakteresebb, sportosabb és gazdaságosabb: a továbbfejlesztett Audi SQ5 TDI még magabiztosabbá és meggyőzőbbé vált. Háromliteres, V6-os dízelmotorja 251 kW (341 LE) teljesítményt produkál, s mindvégig harmonikusan és dinamikusan fejti ki tekintélyes erejét.



 

Háromliteres TDI széleskörű fejlesztésekkel – most még erőteljesebb és gazdaságosabb

 

A V6-os 3.0 TDI aggregátot számos részletében átdolgozták. Dugattyúi már nem alumíniumból, hanem kovácsolt acélból készülnek. Az új anyag hatékonyan csökkenti a hőveszteséget, s nagyobb szilárdsága eredményeképpen nem jelent tömegnövekedést az alumíniumdugattyúkhoz képest. A dugattyúban lépcsőzetesen kiformált mélyedés gyorsítja az égésfolyamatot, illetve növeli hatásfokát. Az üzemanyag-befecskendezés mágnesszelepes injektorai mindenkor nagy pontossággal működnek, mivel új piezo-érzékelő felügyeli a tű zárását, s munkaütemenként akár nyolc befecskendezést is végezhetnek, mégpedig még pontosabban meghatározott befecskendezési mennyiséggel. A maximális befecskendezési nyomás 2500 bar.

 

 

A töltőlevegőhűtést a lökhárító mögött elhelyezett levegő-levegő hűtőről a hengersorok közötti V-térben működő, közvetett víz-levegő hőcserélővel váltották fel a tervezők, az így lerövidített levegőcsatornák a töltőnyomás gyorsabb felépülését segítik. A közvetett töltőlevegőhűtő nagyobb teljesítményű, a beszívott levegő felmelegítésével már röviddel a motorindítást követően és hideg környezeti körülmények között is gondoskodva róla, hogy az égésfolyamat gyorsabban elérje optimális hőmérsékletét – ami a hamarabb működésbe lépő kipufogógáz-tisztítás előnyével is szolgál.

 

A turbófeltöltőben most kisebb és könnyebb kompresszorkereket alkalmaztak a tervezők, amely különösen gyorsan pöröghet fel – fontos tényező a motor forgatónyomatékának közvetlen és magasra ívelő felépülésében. A kipufogóleömlők hatékonyabb szigetelést kaptak, hidegindítást követően a kipufogógáz ennek köszönhetően is gyorsabban érheti el optimális hőmérsékletét.

 

 

MHEV és EAV – tovább fokozott gazdaságosság és érzékenyebb reakciók

 

A 3.0 TDI két olyan technikát is felsorakoztat, amelyek mérséklik az üzemanyag-fogyasztást és érzékenyebb gázadási reakciókról gondoskodnak. A 48-voltos mild-hibrid rendszer (MHEV) szíjhajtású indítógenerátorból (RSG), köztes tárolóként (puffer) szolgáló lítiumion-akkumulátorból és egy 48/12-voltos feszültségátalakítóból épül fel. Amikor az autó lassul, az MHEV rendszer akár 8 kW teljesítményt is visszatáplálhat. A sport-SUV akár 40 másodpercig is „vitorlázhat” leállított motorral, ezt követően a nagyteljesítményű szíjhajtású indítógenerátor (RSG) kényelmesen újraindítja a motort. Az MHEV-rendszer akár 0,7 literrel is csökkentheti 100 kilométerenként a valós üzemi üzemanyag-fogyasztást.

 

A másik műszaki modul az elektromos hajtású kompresszor (EAV), amely addig támogatja a turbófeltöltőt, amíg a kipufogógáz nem biztosít elegendő energiát meghajtásához. Az ugyancsak a 48-voltos hálózatra csatlakozó, kompakt elektromos motor mintegy 300 ezredmásodperc alatt 65 ezres percenkénti fordulatszámig pörgeti fel az EAV kompresszorkerekét. Az EAV már gyakrabban és a vonatkozó motor-jellegmező nagyobb felületén lép működésbe, elinduláskor és alacsony fordulatszámokról indított gyorsításkor hatékonyan segítve elő a motor érzékenyebb gázadási reakcióit. E hatáshoz az EAV, az MHEV, a turbófeltöltő, maga a motor és a tiptronic sebességváltó optimális együttműködése is nagyban hozzájárul.

 

 

Két SCR-katalizátor összjátéka – a kipufogógáz-utánkezelés

 

A kipufogógáz-utánkezelésben az Audi a Twindosing-technikát alkalmazza, amelyben két SCR-katalizátor működik együtt. Az első közvetlenül a leömlők mögött helyezkedik el a kipufogórendszerben és részecskeszűrőként is szolgál, míg a másik a motortól távol, az autó padlózata alatt működik. A két katalizátor kiegészíti egymás hatását, mivel különböző üzemállapotokban és kipufogógáz-hőmérsékleti tartományokban aktívak. Az SCR-katalizátorokat 24 literes tartály látja el az AdBlue karbamidoldat adalékanyaggal. A Twindosing-technikának köszönhetően az SQ5 TDI paraméterei jóval az új Euro 6d ISC-FCM AP szabvány határértékei alatt alakulnak, amelyek a mindennapok valós közúti közlekedési körülményei között is a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátásának erőteljes csökkentését írják elő.

 

 

Gyors és kényelmes kapcsolások – a nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó

 

Az erőátvitel feladatát gyors és kényelmes működés jellemezte, nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó látja el, amelynek fokozatváltási stratégiáját az átdolgozott motorhoz illesztették. Amikor az SQ5 TDI leállított motorral „vitorlázik”, nyit a váltóműegységben elhelyezett tengelykapcsoló és megszakítja az erőfolyamot.

 

Normál menetkörülmények között a quattro állandó összkerékhajtás 40:60 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között, hajtásból eredő megcsúszást  (kipörgés) érzékelve azonban túlnyomórészt a hatékonyabb vonóerőátadású tengelyre irányítja át – akár 70 százalékban előre és akár 85 százalékban hátra. A gyors kanyarvételek során a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás a belső íven gördülő, így lecsökkent függőleges terhelésű kerekek enyhe fékezési beavatkozásaival javíthatja tovább az irányíthatósági tulajdonságokat.

 

 

Sport-differenciálmű – nagyobb forgatónyomaték, csökkenő alulkormányozottság, fokozott dinamika

 

Kívánságra az Audi sport-differenciálművel is felszerelheti a hátsó tengelyt, amely sportos vezetési stílus mellett aktívan szabályozza a kerekek közötti forgatónyomaték-eloszlást. Ennek során a kanyar külső ívén gördülő, kedvezőbb vonóerőátadási képességekkel rendelkező kerékre irányít nagyobb nyomatékot, valósággal a kanyarba préselve az autót és jelentősen mérsékelve alulkormányzottságát. A külső kanyaríven gördülő kerékre a szűk fordulókból kigyorsítva is nagyobb forgatónyomatékot irányít a rendszer, tovább fokozva a jármű menetdinamikai képességeit.

 

 

Precíz működés – a futómű

 

Az Audi SQ5 TDI futóművét az erőteljes dízelmotor képességei jegyében alakították ki a mérnökök. Mind a négy kereket ötkaros felfüggesztés vezeti, a csillapításszabályzással kiegészített S sportfutómű pedig a Q5 modellekéhez képest 30 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát, különösen széles tartományt nyitva a kényelem és a dinamika között.

 

Az extrafelszerelésként rendelhető sport-differenciálművel, a motorral, a kormányzással és a tiptronic sebességváltóval közösen a szabályozott lengéscsillapítók szintén az alapkivitelhez tartozó Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer részei, amellyel a vezető hatféle menetprofil – auto, comfort, efficiency, dynamic, offroad és individual – szerint változtathatja e főegységek alapvető karakterét. Amennyiben az S-specifikus hangolású, szintén extrafelszerelésként rendelhető Adaptív légrugózás (adaptive air suspension) is a felszereltség része, egy hetedik menetprofil, az allroad is rendelkezésre áll. Ez a légrugózás öt fokozatban állítja a pillanatnyi menethelyzethez a karosszéria magassági pozícióját. További extrafelszerelésként kínált főegység a dinamikus kormányzás, amely hullámhajtása segítségével a pillanatnyi sebesség és bekormányzási szög szerint változtatja a kormányzás áttételét, kis sebességnél agilisan közvetlen, míg autópályán kényelmesen hosszú karakterrel.

 

 


 

Nap képe

Nap képe

Hónap háttere

Hónap háttere