Drift - (2008.11.21)
Radák János, alias Radír, a 2008-as év magyar profi driftbajnoka ma mutatta be nekünk új szerelmét. Jól választott, igazi gyöngyszem a kicsike. Gyönyörűek a szemei, csinos az alakja, finom bőre belesimul az ember tenyerébe, vad, tüzes. Befekszik a kanyarba, mint cica az ágyba... Kell ennél több egy pasinak? ;)
Radírnak kellett, hiszen nem elég a szép külső, fontos a belső is. Az új szerelmének például jó a humora. Ha rutinosan indexelsz, akkor ablakot mos neked... :) De persze a Bajnok nem ezért kedveli, hanem az ereje és dinamizmusa miatt. Ez az autó driftre született. De meséljen erről Radír:
CAG: Mesélj nekünk az új autódról...
Radír: Két napja sikerült elhozni az autót, mellyel nagyon nagy kockázatot vállaltam. A szükséges anyagi hátterem még sajnos nincs meg ahhoz, hogy maximálisan át tudjam alakítani az autót, hogy tökéletesen megfeleljen minden igénynek a pályán. A régi autómat sajnos el kell adnom. Ha ez sikerül, akkor egy teljes átépítésbe kezdünk.
CAG: Mik a tervek?
Radír: Nagyon sok segítségem van szerencsére és már nagyjából körvonalazódott, hogy mik az elképzelések. Mindenképp erősítünk a motoron, könnyítünk a súlyán és elengedhetetlen egy másik futóművet beszerelni. Ha mindezek után még marad pénz, akkor jöhet a design. Az autó már alapjaiban is alkalmas lenne a pályán való versenyzésre, bár a futóműve még gyenge. A motorerő most akkora körülbelül, mint amennyi a BMW-jé volt. Az előnye épp ez, hogy erről a szintről indul a tuning, azaz a jelenlegi 250 lóerő bármikor 300 és 400 lóerő közé hozható. A magyar pályákra 300 lóerő maximálisan elég, tehát a tuning a megbízhatóság jegyében fog telni.
CAG: Melyek az autó főbb műszaki adatai?
Radír: Ez egy Nissan Skyline R33-as típus, jobbkormányos. Ezzel elég hamar megbarátkoztam, már városban is vezettem és most a pályán sem okozott ez gondot. Nyilván segít ebben az én gyári hibám, az, hogy balkezes vagyok. :) Az autó lelke egy 2.5 literes, soros hat hengeres motor, 24 szelepes, egy turbóval. Gyárilag 250 lóerő, 300-400 közötti nyomatékkal. Tökéletes a driftre, mert jó a futóműve és a súlyelosztása az autónak.
CAG: Hogy-hogy nem titkolóztál tovább?
Radír: Én nem szeretek titkolózni. Nem azzal fogom megnyerni vagy elveszíteni a bajnokságot, hogy ezt elmondtam vagy nem mondtam el. Attól, hogy más megépíti ugyanazt, attól még a pilótán múlik, ez csak technika.
CAG: Milyen volt először driftelni vele?
Radír: Nagyon jó élmény volt, hiszen nagyon kezes az autó alapjaiban, bár a futómű botrányosan puha. Könnyen kezelhető nagyon az autó. Amikor először beültem, amit elgondoltam magamnak, azt meg is tudtam csinálni a pályán vele.
CAG: Azt hiszem én ki is bérelném a J1-et... ööö... illetve a B1-et pár edzés erejéig. :)
Persze ha már arra jártam, akkor a pályán edző többi driftert is mikrofonvégre kaptam. Legelőször Szeles Adorjánt kérdezgettem, aki egy Nissan 350Z-vel csúszkálgatott keresztbe.
CAG: Mesélj! Milyen egy 350Z-vel driftelni?
Adorján: Nagyon erős ez az autó. Két turbó van benne, 500 lóerő, a nyomaték 670 Nm. Amíg állok a gázon, addig füstöl a kerék. :) A futóműve azért megszokást igényel, hiszen utcára is alkalmas ez az autó, így sokkal puhább a futóműve, mint ahogy azt megszoktam.
CAG: Bevállalnád?
Adorján: Nem. Én félteném. :)
CAG: Mik a Te terveid a saját autóddal kapcsolatban? Hogyan készültök 2009-re?
Adorján: Apróbb tervek vannak csak. A kormánymű lesz egy kicsit átalakítva, de inkább azt szeretném, hogy az első verseny előtt sokat tudjak majd edzeni, sok új gumit kipróbálni és kiválasztani a legjobbakat, megtalálni a tuti beállításokat. Az autó változatlan marad - mondjuk úgy... ;)
Simon Csaba is a fiúkkal edzett. Épp az autóját bütykölgette két csúszkálás között és nagyon-nagyon vigyorgott, amikor odasétáltam hozzá... És nem épp mindennapi mondattal fogadott:
Csabi: Találtam még egy gumit!! :)
CAG: Hol? :)
Csabi: A Skyline-ban. Hoztunk még kettőt, csak elfelejtettem a nagy izgalomban. :)
CAG: Milyen autóval versenyzel majd?
Csabi: Ez egy M3 alap, 25i motor van benne - egyelőre. Egy V8-at vagy egy M-es motort szeretnék majd bele, de ez még a jövő zenéje. Amatőrben még elindulok ezzel, majd utána meglátjuk mi lesz.
CAG: Jövőre akkor a fiúk szavaival élve elpi... ööö elversz mindenkit majd?
Csabi: Én ezt nem mondtam, nem tudom milyen lesz a jövő évi mezőny. Remélem, hogy Szekeres Feri és Énekes Árpi felmegy a profik közé és akkor több eséllyel indulhatok.
Egy fontos dolgot elfelejtettem megemlíteni. Adorján nem a saját utcai 350Z-jének gumiját koptatta Tökölön, hanem Túri Attiláét, aki jövőre ugyancsak indul majd az amatőrök között. Beszélgettünk egy jót az autóról és a terveiről, majd mentünk pár kört (végre nem csak X-Boxban próbálhattam ki :)).
CAG: Mesélj az autóról. Adorjántól csak egy-két adatot tudtunk csak meg...
Attila: 2006-ban vásároltam, teljesen újonnan. Utána kezdtem el építgetni. Ráraktam két turbót, Ausztráliából rendeltem hozzá APS turbószettet. Rengeteg munka volt vele, az egész motorbelsőt ki kellett cserélni, a futóművet is... Driftre építem az autót. Megpróbálok ilyen utcai állapotban benevezni az amatőr bajnokságba. Nem szeretném "szétkönnyíteni", szétszedni.
CAG: Megvetted és utána kedvelted meg a driftet vagy fordítva?
Attila: Megvettem az autót, majd kimentem az első kecskeméti edzésre és azt mondtam, hogy én ezt akarom csinálni. De sok idő kell még, hogy az ember felnőjön ehhez, sokat kell gyakorolni. Radír sokat segít nekem ebben, ő a mentorom. Mindent megfogadok, amit mond, érezhetően másképp fordul az autó, másképp irányítható a tanácsai alapján. Persze bárkinek hálás vagyok minden tippért, aki ebben már járatos, hiszen ezzel is sokat tanulhatok.
Énekes Árpi épp a fiúkkal beszélgetett, amikor elcsábítottam őt egy-két mondat erejéig...
CAG: Jövőre akkor profik között indulsz?
Árpi: Azt tervezem, igen, hogy az első adandó alkalommal leteszem a pro vizsgát.
CAG: Mik a tervek az autóval kapcsolatban?
Árpi: Most épül a "sárga" (nem titokzatos egy kicsit sem...), ami annyira durva lesz, hogy teljesen át kell építeni az egészet. Épp ezért várhatóan nem tudok indulni majd vele év elején, csak az évad második felében. Addig marad az, ami volt, csak fejlesztjük: átépítjük a futóművet, lefújjuk. A mostani mezőnyben megállná a helyét, de azért egy kicsit fejlesztjük és remélem, hogy sikerül jól debütálnia. Kapott egy VEMS-et már és rendeltünk Amerikából alkatrészeket még.
CAG: Mi a cél?
Árpi: Szeretnék helytállni, a profik között szeretnék versenyezni. A tsuisok hiányoznak nagyon.
CAG: Kivel mennél legszívesebben?
Árpi: Edzésen már sok emberrel mentem. A megbízható pilótákat szeretem, például Adorjánt, Szekiéket, Finta Tomit. Nem a Puci-féle rángatósat, bár azt kívülről jó nézni. :)
Lastofka Zoltán, alias Lasti volt az utolsó áldozatom mára... :)
CAG: Te mikor fertőződtél meg ennyire a drifttel?
Lasti: Három évvel ezelőtt fertőződtem meg ezzel a sporttal, csak nem volt sohasem elég kitartásom, hogy eljussak eddig - hogy megépüljön az autóm és elindulhassak a versenyen. Most nem adom fel.
CAG: Mit kell tudnunk az autóról?
Lasti: Ez egy Ford Sierra 3 literes, V6-os Crosworth. Stabil 200 lóerő. Használtan vásároltam, vannak gyermekbetegségei, de tesztelgetjük és próbáljuk megoldani ezeket a problémákat.
CAG: Mi a célod jövőre az amatőrök között?
Lasti: Dobogó. :) ... de a Csabika előtt végezni legalább eggyel. Mi nagyon jó barátok vagyunk, együtt fogjuk ezt az egészet csinálni. Korai még, de már most sokat beszélgettünk arról, hogy mi lesz majd egyszer, ha egymás ellen megyünk. De szerintem nem lesz ezzel probléma.
CAG: Majd a másik fizet... :)
írta: RiKA - CarsAndGirls.hu (2008)
Kapcsolódó anyagok:
Radír új autója (videó)
Privát drift edzés 2008.11.20. (fotók)