CarsAndGirls.hu - Az on-lány férfimagazin, Cars and Girls.hu - Az on-lány férfimagazin

Keresés

A kereséshez írd be a keresett szót vagy kifejezést

Kiemelt Galéria

Misik Renáta
Galéria - Misik Renáta

Kiemelt Videó

A Fuel Girls showja a Tuning Show 2008-as ...
10 Mb

Kiemelt Hír

Miből lesz a cserebogár? - "A kicsi Lakyboy"

  CAG: Mi az elsõ gyermekkori autós élményed?   Márton Zoltán "Lakyboy": Az elsõ ...

Hírlevél

Iratkozz fel a CarsAndGirls.hu hírlevelére e-mail címeddel

Partnerek

sajtfoto.hu
Skoda Múzeum és a titkok kamrája
Cikkek - (2013.04.04)

Ellátogattunk a Mladá Boleslav-i  Skoda Múzeumba. Különleges és izgalmas időutazáson vettünk részt a vállalat történelmén át, mégpedig sokrétű, interaktív és multimédiás formában. Egy kedves idegenvezetőnek köszönhetően pedig bejuthattunk a titkok kamrájába is…



A gyönyörű Skoda Múzeum három részből áll, a Fejlődés, a Hagyomány és a Precizitás szekciókból. A múzeumról a korábbi cikkünkből bővebb információkat megtudhattok ITT.

 

Most azonban nem magáról a múzeum felépítéséről, hanem azokról az igazi csemegékről mesélnék nektek, melyeket nektek is látnotok kell egyszer!

 

Gyermekkorunkat idéző autó előtt álltunk meg először hosszabb időre. Mélyeket sóhajtozva emlékeztünk vissza a Skoda 120L-ban megivott Márka üdítőre, a családi kirándulásokra, a nagy nevetésekre. Az autót körbejárva ábrándozásunkból egy apróság zökkentett ki: ez az autó nem 120L…

 

 

Ez az autó Skoda 125L. Magyar utakon nem sokat láthattunk, pedig nem volt ritka darab a maga korában. Az alap 120L-hez képest a széria felszerelést képező 5 sebességes váltó, a gazdagabb műszerezettség és felszereltség jelentette a különbséget.

 

A minden látogató által látható autók közül még egyet hagy emeljek ki, mielőtt áttérünk a titkok kamrájára. Ez az autó egy igazán különleges sportautó, a Skoda Ferat:

 

 

A Ferat 1971-ben Skoda Super Sport 1100 néven fehér koncepció autóként készült el, melyet kiállításokra és tesztekre szántak, a Skoda 110R coupe elemeit felhasználva. Az autó igen alacsony, hiszen mindössze 1,1 méter magas. Négyhengeres motor lapult a motorháztető alatt, mely a maga 75 lóerejével igen erősnek számított. Sohasem akarták sorozatban gyártani, a gyár akkori tudását volt hivatott bemutatni. Később a nyolcvanas évek elején a Vámpír Négy Keréken című film kedvéért átépítették és lett belőle Ferat:   

 

 

 

A múzeumrészt elhagyva jött az igazi ámulat: a titkok kamrája, mely rengeteg kincset rejtett. Menjünk szépen sorban. Nézzétek meg az alábbi képet és mondjátok el mi a furcsa rajta. :)

 

 

Többen megvonhattátok a vállatokat, hiszen a válasz egyszerű: „Ezek Favoritok”. No igen, de az egyik coupe, a másik sedan, és egyik sem került sohasem sorozatgyártásra… Külön érdekesség, hogy a fehér sedan sokáig a gyáron belül volt „szaladgálós autó”, mielőtt felújították és kiállítási tárgy lett.

 

Jöjjön a következő fotó. Itt több érdekes dolgot is láthattok:

 

 

Az egyik, ami azonnal feltűnhet az az, hogy a motorháztető nem oldalirányban nyílik, hanem „hagyományosan”. :)  A másik igazi különlegesség pedig az, hogy a fotón látható Skoda 120 gyárilag farmotoros…

 

Ezen ritkaságok között bújt meg a kelet Porschéja, a Skoda 130RS, mely kísértetiesen hasonlít nagy és híres társára.

 

 

Az 1,3 literes motorral szerelt, 135 lóerős 130RS-t 1974-ben mutatták be a nagyközönségnek, és ezt követően mind rali, mind pályaversenyeken kategóriájában kiválóan megállta helyét. A 130RS nemzetközi beceneve „plastic bomber” volt, később az 1.3-as blokk elérte a pálya változatokban a 160 Le-t is, a 130RS minden évben megnyerte saját kategóriájának rali és pálya világbajnoki sorozatait, többek között a Monte Carlo Rallyet, ahol 1977-ben mind az első három helyet megszerezte. 1981-ben a Túraautó Európa Bajnokságon is győzedelmeskedett a BMW és a Ford előtt. A képen nem a klasszikus homológ kasztni, hanem egy áramlástanilag tökéletesített változat látható UVMV kódnéven, amelyet csehszlovák versenyeken nevezett a gyár fejlesztési célokkal.

 

Az Italdesign alapítóját, Giorgetto Giugiaro olasz formatervezőt senkinek sem kell bemutatnom, aki járatos autós körökben. Azt azonban szerintem kevesen tudjátok, hogy Giugiaro két Skoda prototípust is tervezett, de sajnos egyikből sem lett szériaautó. Az egyik ilyen típus a Skoda 1100, a másik pedig a titkok kamrájában fellelhető Skoda 720-as:

 

 

A Skoda gyárban legyártották az elő szériát, amely nagyon hasonlít ehhez. A két típus között a legfeltűnőbb különbség, hogy az utcára került példány dupla körlámpát kapott és minden autó piros színű volt. Ezzel a Skodával jártak a gyár vezetői és a versenyzők akkoriban. Néhány példánya horror áron felbukkan egy-egy aukciós oldalon. Az autó túlmutatott minden tekintetben az 1600-as Ladán, így a szovjetek vétózták meg a gyártást, a cseh vezetés lobbizott is érte, mert export sikert vártak a kor színvonalán álló autótól.

 

Nem messze a Skoda 720-astól pihen egy másik olyan autó, amit csak minimális darabszámban gyártottak. Ez pedig nem más, mint a Skoda 1100MBX:

 

 

Ebből a típusból létezett egy kisebb motorral szerelt 1000MBX változat is. Ha kis darabszámban is, de sorozatban gyártották, főleg nyugatra exportálták. Különlegessége a B oszlop nélküli oldalablak, illetve a két egytorkú karburátorral etetett motor.

 

Egy másik gyönyörűség, egy fiatalabb, frissebb modell is helyet kapott a titkok kamrájában. Nézzétek meg az alábbi képet és mondjátok azt, hogy nem vennétek meg Ti is azonnal:

 

 

Ez a csodaszép autó nem más, mint a Skoda Tudor. Biztosan nem értitek, hogy miért nem kapható ez az autó a szalonokban. Csakúgy, mint a 720-as–nál az utolsó pillanatban vétózták meg a gyártást, már az előkészületek megkezdődtek. Az ok itt is végtelenül egyszerű: a Volkswagen csoporthoz tartozó Skoda gyár túlságosan komoly konkurenciát jelentett volna a Tudor bevezetésével az Audinak…

 

 

Remélem ezekkel a csemegék nektek is annyira tetszettek, mint nekünk. Ne hagyjátok ki a múzeumot Ti sem, irány Csehország!

 

 

Külön köszönet Horváth Krisztiánnak a Skodaklub.com klubelnökének..

 

írta: RiKA CarsAndGirls.hu (2013)

Kapcsolódó galériák
Skoda múzeum

Nap képe

Nap képe

Hónap háttere

Hónap háttere