CarsAndGirls.hu - Az on-lány férfimagazin, Cars and Girls.hu - Az on-lány férfimagazin

Keresés

A kereséshez írd be a keresett szót vagy kifejezést

Kiemelt Galéria

Misik Renáta
Galéria - Misik Renáta

Kiemelt Videó

A Fuel Girls showja a Tuning Show 2008-as ...
10 Mb

Kiemelt Hír

Miből lesz a cserebogár? - "A kicsi Lakyboy"

  CAG: Mi az elsõ gyermekkori autós élményed?   Márton Zoltán "Lakyboy": Az elsõ ...

Hírlevél

Iratkozz fel a CarsAndGirls.hu hírlevelére e-mail címeddel

Partnerek

sajtfoto.hu
80 évvel ezelőtt a Föld körül: a ©KODA Rapid világkörüli útja
Cikkek - (2016.08.19)

80 év telt el azóta, hogy a ŠKODA Rapid utasaival nekivágott és körbeautózta a Földet. A 97 nap hosszú kaland során Břetislav Jan Procházka és Jindřich Kubias a 44 vezetéssel töltött nap során 630 kilométert autózott átlagosan naponta, ezzel is bizonyítva a ŠKODA modell kiemelkedő strapabírását.



 

A világjáró túra 1936. április 25-én kezdődött Prágában. A ŠKODA Rapid 27 700 kilométer hosszú felfedezőútja a prágai vállalkozó, Břetislav Jan Procházka (1897-1971) vezetésével indult útjára. Társa és másodpilótája pedig Jindřich Kubias (1909-1967) volt. Kalandos útjuk során a páros egy minimálisan átalakított ŠKODA Rapid modellre számíthatott, a négyhengeres, 23 kW (31 LE) teljesítményű 1.4l motorral és központi vázszerkezettel szerelt jármű pedig meghálálta a bizalmat.

 

 

A modellt független első és hátsó kerékfelfüggesztéssel és hidraulikus fékrendszerrel szerelték fel. Ezek jó választásnak bizonyultak az utaktól távol is, hiszen akkoriban az úthálózat nagy része kaviccsal, murvával borított nyomvonalakat takart. A világkörüli út végül 97 nap hosszúra nyúlt, amelyből 53 napot a hajón való utazás illetve vámkezeléssel kapcsolatos teendők tettek ki.

 

A csehszlovákiai indulás után Procházka és Kubias Németország felé vette az irányt, majd Lengyelországon, Litvánián és Lettországon keresztül a korábbi Szovjetunió felé folytatta útját. Miután megérkeztek Moszkvába, az azerbajdzsáni Baku irányába indultak, majd az oroszországi Kaluga városában kapott egy napos pihenőt a ŠKODA Rapid. Napjainkban az új ŠKODA Rapid, a világjáró modell unokája az itteni ŠKODA üzem gyártósoráról gördül le.

 

 

Miután áthajóztak a Kaszpi-tengeren, átszelték Iránt, ahol a két világjáró útját egy homokvihar akadályozta. A vihar okozta időveszteség miatt Procházka és Kubias arra kényszerültek, hogy a pakisztáni Kvetta városából három nap alatt tegyék meg az utat Mumbaiba, így volt csak esélyük elérni az Indiából Sri Lankára induló kompjáratot. Malajziát és Szingapúrt átszelve hajóra szálltak, majd Hongkong és Sanghaj érintésével Japánban, Kóbe városánál szálltak partra. Ezután Honolulun keresztül a páros San Francisco városába érkezett. 5 300 kilométer, 100 óra és 55 perc utazás után végre meghódították a Nagy Almát, vagyis New York városát, több, mint 9 órát javítva a korábban felállított időrekordon. Az utolsó szakasz a francia Cherbourg városából Párizs és Nürnberg érintésével egyenesen Prágába vezetett.

 

 

A legfontosabb tények és adatok a ŠKODA Rapid földkörüli útjáról, 1936-ból:

 

Modell neve

ŠKODA Rapid 1.4 SV

Az út időtartama

97 nap

Ebből kizárólag vezetéssel töltött idő

44 nap

Érintett országok száma

15

Érintett kontinensek

Európa, Ázsia, Észak-Amerika

A ŠKODA Rapid által teljesített kilométerek száma

27 700 kilométer

Egy nap alatt teljesített leghosszabb szakasz

kb. 1000 kilométer

Egy nap alatt teljesített legrövidebb szakasz

50 kilométer

Összes üzemanyag-fogyasztás

2 820 liter

Átlagos üzemanyag-fogyasztás

10,2 liter/100 km

Összes olajfogyasztás

54 liter

Utazási költségek

több, mint 89 600 korona (1936-ban)

 

 

 

52 000 kilométer Afrikán keresztül egy ŠKODA Rapid modellel

 

1934-ben a ŠKODA Popular teljesítette a Prágából Kalkuttába vezető 15 000 kilométeres távolságot. A modell mellett az utasok, František Alexander Elstner (1902-1974) és felesége Éva is legendás szereplők voltak. Nekik sikerült ugyanis 1936. február és május között saját 16 kW (21 LE) teljesítményű, 1.0l SV motorral szerelt ŠKODA Popular modelljükkel átszelni az Egyesült Államokat, Mexikót és Spanyolországot, összesen 25 000 kilométert autózva a cseh modellel. Két évvel később a páros egy 22 kW (30 LE) teljesítményű ŠKODA Popular 1100 OHV modellel teljesített közel 6 000 kilométert Argentínán keresztül Buenos Airesbe mindössze tizenkét nap alatt.

 

1936. júniusában Stanislav Škulina (1908-1961) és felesége, Maria, ŠKODA Rapid autójuk fedélzetén indult egy két éves útra Afrikába, amely összesen 52 000 kilométer hosszúra nyúlt, miközben Dakarból az Egyenlítőn át haladtak a dél-afrikai Johannesburg felé. A helyi ŠKODA márkakereskedésben tett szervizlátogatás után folytatták útjukat a Jóreménység fok irányába, majd Egyiptomon és a mediterrán térségen áthaladva a ŠKODA Rapid és utasai 1938. május 18-án érkeztek vissza Prágába.

 

Nap képe

Nap képe

Hónap háttere

Hónap háttere