CarsAndGirls.hu - Az on-lány férfimagazin, Cars and Girls.hu - Az on-lány férfimagazin

Keresés

A kereséshez írd be a keresett szót vagy kifejezést

Kiemelt Galéria

Misik Renáta
Galéria - Misik Renáta

Kiemelt Videó

A Fuel Girls showja a Tuning Show 2008-as ...
10 Mb

Kiemelt Hír

Miből lesz a cserebogár? - "A kicsi Lakyboy"

  CAG: Mi az elsõ gyermekkori autós élményed?   Márton Zoltán "Lakyboy": Az elsõ ...

Hírlevél

Iratkozz fel a CarsAndGirls.hu hírlevelére e-mail címeddel

Partnerek

sajtfoto.hu
A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány
Cikkek - (2015.08.28)

Az idén augusztus 15-16. között megrendezendő kaliforniai Pebble Beach Concours d’Elegance találkozóra a BMW Group egy kivételesen illusztris meglepetéssel készül: a kaliforniai eseményen ünnepli világpremierjét a vadonatúj BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány, amely a BMW negyven éves észak-amerikai jubileumának és a BMW 3.0 CSL versenyautó 1975-ös versenysikereinek állít emléket.



 

A BMW kereken negyven évvel ezelőtt nyitotta meg első Európán kívüli hivatalos értékesítési leányvállalatát Észak-Amerikában. 1975 kivételesen különleges évszám a bajor gyártó történetében, hiszen a BMW Motorsport is ez évben mutatkozott be az egyesült államokbeli Nemzetközi Motorsport Szövetség (IMSA – International Motor Sports Association) legnagyobb versenysorozatában a BMW 3.0 CSL versenyautóval, amellyel debütálása után néhány héttel a BMW máris megszerezte első, történelmi győzelmét a sebringi 12-órás megmérettetésen. A diadalt újabb és újabb győzelem követte a tengerentúlon, köztük Laguna Secában is, amely mindössze 15 mérföldre található a Concours d’Elegance eseménynek otthont adó Pebble Beach-től. A BMW Motorsport látványos fényezését viselő hófehér BMW 3.0 CSL versenyautó rögtön bemutatkozó évében megnyerte a versenysorozat gyártók közötti pontversenyét. A „Bavarian Motor Works” feliratot első és hátsó szélvédőjén is büszkén hirdető, szemet gyönyörködtető versenyautó elképesztő sikere óriási visszhanggal jelezte a bajor gyártó Észak-Amerikába érkezését.

 

Hogy létrehozzák a versenyautó és a pilóta közötti eddigi legszorosabb kapcsolatot, a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány megalkotásakor a tervezőmérnökök a pilótát helyezték a munkafolyamat, és mint ilyen, a koncepció középpontjába. A lehető legtökéletesebb összhang megteremtése érdekében a tervezők első lépésként különválasztották egymástól a pilóta elhelyezkedését és a belső tér kialakítását. A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány belső terének kialakítása így a pilóta közvetlen környezetének megalkotásával kezdődött, amely mindenekelőtt a sisakot, a versenyoverállt és az ülést érintette.

 

A vadonatúj járműtervezési alapelvek egyes esetekben a hagyományos utastéri funkciók teljesen eltérő alternatíváját hozták magukkal. A pilóta legközvetlenebb külső felületeként a tervezők a sisak plexilemezét versenyhelyzettől függő megjelenítő és kivetítő funkcióval látták el, amelyen a pilóta közvetlenül a látómezejében látja az aktuális sebességet, sebességi fokozatot és a motor fordulatszámát, a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány így minden korábbinál hatékonyabb módon informálja a pilótát. Az innovatív Head-Up kijelző, amelynek sorozatgyártott változata a BMW Group megannyi modellcsaládjának képviselőibe építve a hétköznapok során is bizonyítja létjogosultságát, úgy közli a vezetéssel kapcsolatos legfontosabb információkat, hogy közben egyáltalán nem zavarja a pilótát. „Szem az úton, kéz a kormányon” az alap felállás – lehetővé téve, hogy a pilóta csak a vezetésre koncentráljon.

 

 

Ennek érdekében a versenyoveráll is az autó és a pilóta közötti tökéletes összhang jegyében készült el (a Puma® kézjegye szerint). Az overáll kézfej- és karrészeit világító szálakkal egészítették ki, amelyek – ha a vezető mindkét keze a kormányon van – pulzáló fényjelzésekkel informálják a pilótát, például az optimális sebességváltás idejéről. A fényjelzések a kormányoszlopról indulnak, átfutnak a pilóta overállján, majd a sisak plexilemezén végződnek.

 

A szénszálból készült kagylóüléseket a pilóta, illetve a navigátor/utas testfelépítése szerint formálták meg a készítők, az ülések így bármely vezetési szituációban maximális tartást biztosítanak. A kivételes eljárással megformált kagylóülésben ülve a pilóta valós idejű, interaktív kapcsolatba kerül a versenyautóval, érezve annak minden mozzanatát és reakcióját, ezáltal gyorsabb és pontosabb irányításra képes. Az ülések mögött egy hátrafelé emelkedő, szénszálból megformált szerkezeti elem található, amely fokozza a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány torziós merevségét. A fehér bélésű kagylóülések mintázata a pilóta versenyoverálljának rajzolatát idézi, a hatpontos biztonsági övek pedig a BMW Motorsport legendás színeit hirdetik.

 

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány belső terében a vezető ülése körüli összes felületet a könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei és a jármű versenyautós karaktere ihlette. A belső tér szokatlanul minimalista kialakításának alapját a tetőszerkezetbe és az oldalsó részekbe integrált egybefüggő bukócső adta. A kabin összes alkotórésze létfontosságú, kivétel nélkül mindegyik elem szerkezeti vagy vezetéssel kapcsolatos funkciót szolgál. Miközben a belső tér nagy része szénszálból készült, az első szélvédő és a kormányoszlop között egy nemes anyagokkal kezelt fa elem húzódik keresztben, egyfajta „műszerfalként”, tisztán szerkezeti elemként.

 

 

A faberakással a tervezők az 1975-ös BMW 3.0 CSL versenyautó előtt hajtanak fejet, amelyben a középkonzol jellegzetes fa betétje a belső tér teljes ívén körbefutott. A modern tanulmány fa „műszerfalába” egy világító különlegességet is beépítettek a tervezők: a BMW 3.0 CSL 1975 májusában aratott Laguna Seca-i győzelmének emlékére a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány faberakására a legendás versenypálya vonalvezetése és fékezési pontjai is felkerültek. A kivételesen kifinomult, világító különlegesség tökéletesen beleillik a tanulmány belső terének minimalista kialakításába, amely még a fedélzeti computer jól megszokott központi kijelzőjét is mellőzi. Az egyetlen elem, amely megtöri az egyébként sima felületű fa „műszerfalat”, az innovatív hajtáslánc-technológia eBoost rendszerének apró, központi töltési kijelzője. A faberakás két végén a BMW Motorsport háromszínű versenycsíkjai díszelegnek.

 

A kizárólag a leglényegesebb alkotóelemekre összpontosító könnyűszerkezetes járműépítés alapelve a kormányoszlopon is visszaköszön, amely a versenyautó és a pilóta közötti folyamatos, interaktív kapcsolati elemként a jármű működtetését szolgáló összes kapcsolónak és funkciónak otthont ad. Az egyetlen „kényelmi” funkció a kormányoszlop két oldalára helyezett szellőzőrostély, amely friss levegőt biztosít a pilóta számára. A vezetéssel kapcsolatos másodlagos információkat egy apró kijelző jeleníti meg a kormányoszlopon, így a köridőket, az abszolút futamidőt és igény szerint az autó versenypályán elfoglalt aktuális pozícióját is.

 

A kabinban kötelező verseny-kiegészítőként számos vörös, eloxált biztonsági berendezés is megtalálható, a tűzoltóhabot aktiváló vörös gombtól és a tűzoltó-készüléktől kezdve egészen a középkonzolon található sürgősségi áramtalanító kapcsolóig és a tűzoltó mechanikáig. Az első ülések mögött, a kardánalagúton két sisak kapott helyet, amelyeket használaton kívül egy-egy övvel rögzítenek. A belső tér hátsó részének merevítései közül az eBoost rendszer energiatároló akkumulátorainak takaróelemei emelkednek ki. A prémium minőségű belső betéteket és az egyedülálló szerkezeti megoldásokat a találkozási pontoknál gondosan kialakított alumínium elemek kapcsolják össze. A BMW 3.0 CSL Hommage R anyaghasználata és részletmegoldásai a tervezőmérnökök példaértékű technológiai kifinomultságáról és tervezési szakértelméről tesznek tanúbizonyságot.

Kapcsolódó galériák
BMW 3.0 CSL Hommage R

Nap képe

Nap képe

Hónap háttere

Hónap háttere